Review Xiaomi M365: bijzonder goede elektrische step, maar…

Door

Ruud Caris

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

4

Door

Ruud Caris

Laatste update:

4

De afgelopen maanden heb ik intensief gebruik gemaakt van de Xiaomi M365 elektrische step. Wat ik hiervan vond (en vind), lees je in deze uitgebreide Xiaomi M365-review.

Review Xiaomi M365 elektrische step inhoudsopgave

[toc]

Xiaomi M365 elektrische step

De Xiaomi M365 komt uit China, hij wordt gemaakt door de Chinese fabrikant Xiaomi. Dit bedrijf maakt een veelvoud aan producten, denk bijvoorbeeld aan smartphones, maar ook smart home, keukenapparatuur en steps. Dit doen ze vrij verdienstelijk, er worden jaarlijks miljoenen producten verscheept wereldwijd.

Wij gaan focussen op de Xiaomi M365, de reguliere versie. Het verschil met de Xiaomi M365 PRO zit hem vooral in de kracht van de motor en de meegeleverde accu. Daarnaast zijn er nog wat verschillen, maar daar kom ik later op terug.

Voordat ik de diepte in ga met de review, hieronder een beknopte samenvatting, de plus- en minpunten en natuurlijk mijn eindscore voor de Xiaomi M365.

[review]

Xiaomi M365 koopproces

Er zijn veel manieren om de Xiaomi M365 aan te schaffen, waarbij er een aantal dingen belangrijk zijn om te weten. Wij hebben ze voor je op een rij gezet.

  • Check altijd of je een EU-versie koopt, dit heeft onder andere met de stekker te maken.
  • Koop je in China, bekijk dan de betrouwbaarheid van de verkoper, vooral belangrijk op AliExpress. De shops die wij gelinkt hebben op de site zijn allemaal betrouwbaar.
  • Vergelijk prijzen, er zijn grote verschillen
  • Let op voor namaak: er zijn helaas ook de nodige nep-Xiaomi M365’s die aangeboden worden. Is de prijs TE laag, dubbelcheck dan altijd, ook al lijkt de deal nog zo goed.
  • Denk aan importheffingen, als je buiten de EU bestelt, betaal je (meestal) nog 21% BTW en andere heffingen. Zo wordt de step een stuk duurder.
  • Er zijn ook Chinese aanbieders die vanuit Europa verzenden, hierdoor heb je hier geen last van importheffingen en BTW, neem dat mee in de prijsvergelijking.

> Ben je op zoek naar de Xiaomi M365, dan kun je bij BOL terecht.

Xiaomi M365 uitpakken en aan de slag

Nadat je de tracking net iets te vaak gecheckt hebt en de step is aangekomen, kun je aan de slag gaan. Het is een grote doos, waarin de step vervoert wordt met daarbij nog een aantal accessoires.

Lees ook: Xiaomi M365-accessoires: dit zijn de echte aanraders

Het model dat ik heb ontvangen, had er twee reservebanden in zitten, van zowel de binnen- als de buitenband. Dat is maar goed ook, want er zijn veel berichten online te vinden dat de banden snel lek gaan en dan is het handig als je reserve hebt. Zelf heb ik voorzorgsmaatregelen genomen, maar daarover later meer.

Nadat de step uit de doos is, moet het stuur er opgezet worden (bijzonder eenvoudig, geen zorgen). Dit doe je met de meegeleverde inbussleutel en de schroeven. Ik schrok echter wel, toen bleek dat de vier schroefjes niet de op plek zaten waar je ze zou verwachten in het kaartje. In mijn geval zaten ze aan het handvat vastgemaakt. Ik las dat dit bij meer mensen het geval was die de Xiaomi M365 aangeschaft hadden.

Het in elkaar zetten is dus zo gebeurd. Er zat nog iets meer dan 50 procent in de accu, dus het was een kwestie van de step aanzetten, naar buiten gaan en het eerste proefrondje maken. Het was voor mij niet de eerste keer op een elektrische step, dus het voelde meteen als thuiskomen.

Tips om meteen te doen na ingebruikname van Xiaomi M365

Natuurlijk wil je meteen kilometers gaan maken nadat je de Xiaomi M365 hebt uitgepakt, maar er zijn een aantal dingen bijzonder verstandig om te doen.

Stel jezelf de vraag: wil ik gaan modden?

Heb je het plan om zelf firmwares te gaan flashen, of misschien je display vervangen? Dan is het goed om dit direct te bedenken, omdat een software-update in het begin dit onmogelijk kan maken.

Er is een actieve community rondom het maken en flashen van custom firmwares voor de Xiaomi M365. Hierdoor kan deze bijvoorbeeld harder rijden, kun je de snelheid van de cruisecontrol aanpassen en nog veel meer aanpassingen doen. Als je dan de laatste firmware direct installeert, dan kan dit mogelijk niet meer werken. De app vraagt direct om deze software te installeren nadat hij verbonden is, waarbij je dus snel (per ongeluk) op ja kunt klikken. Zegt bovenstaande je allemaal niets, dan kun je gewoon de update installeren en de standaard-versie gebruiken.

Geef je banden wat extra bescherming

Zoals eerder aangegeven gaan de (binnen-)banden van de Xiaomi M365 snel kapot. Daarom is het handig hier in het begin iets aan te doen en dan is gebruik maken van ‘Slime’. Een goedje dat je in de band spuit dat door de omwentelingen tijdens het rijden tegen de buitenkant van de binnenband aangedrukt wordt. Hierdoor worden eventuele lekken sneller ‘verholpen’ en heb je dus minder kans op platte banden.

Dit kun je natuurlijk zelf doen, maar eventueel ook bij de lokale fietsenwinkel navragen. Hieronder een aantal verkooppunten van dit beschermingsproduct.

De app: verbinden en werking

De app die standaard gebruikt kan worden met de Xiaomi M365 wordt de ‘Mi Home’-app genoemd. Dit kan even zoeken zijn in de Play Store of App Store, omdat er geen M365 in de titel genoemd wordt. Voor de volledigheid hierbij de links voor de apps op zowel iPhone als Android.

Omdat ik zelf al een aantal producten van Xiaomi in mijn bezig heb, had ik al een account. Heb je dat nog niet, dan dien je deze aan te maken uiteraard. Vervolgens kun je de stappen volgen om een nieuw product toe te voegen en te kiezen voor de elektrische step.

Na een aantal stappen doorlopen te hebben is de smartphone verbonden met de step en kun je echt aan de slag. In de app zijn er een aantal instellingen die je kunt doen. Veel daarvan spreken voor zichzelf, maar er is er één die ik graag wil uitlichten.

Energy recovery strenght

Binnen de app is er een optie die ‘Energy Recovery Strenght’ heeft en daar zijn drie standen in te stellen. Hier zijn drie standen in te stellen: laag, midden en hoog. Maar wat betekent dit nu precies?

Deze optie stelt in hoe hard de Xiaomi M365 ‘op de motor’ af zal remmen als je het gas loslaat. Het verschil tussen de standen is dan ook goed merkbaar. Als je deze op hoog hebt staan, dan wordt er relatief veel op de motor afgeremd en zul je dus sneller vaart verliezen zodra je de gashendel loslaat. Het voordeel hiervan is dat er weer een beetje stroom opgewekt wordt, maar hoeveel dit precies is, is niet duidelijk.

Helaas heb ik zelf geen goede methode gevonden om de opgewekte stroom te bekijken, maar een zoektocht op internet levert weinig spannende resultaten op. Na er in het begin een paar keer mee gespeeld te hebben, blijkt dat ik de laagste stand het prettigst vind rijden. Daarom heb ik deze ook als standaard ingesteld.

Eco, cruise control en ‘normaal’

Er zijn – een soort van – drie standen op de Xiaomi M365 in te stellen. Zo is er de ecostand, de cruise control en natuurlijk de normale stand.

  • Eco: hierbij is de acceleratie minder, dus het ‘optrekken’ gaat minder snel. Daarnaast is de maximale snelheid gelimiteerd op 15km/h. De geadverteerde maximale range van 30km wordt ook in deze stand gehaald volgens de fabrikant. De eco-stand kun je activeren door twee keer op de button op het stuur te drukken. Je ziet dan ook groen lampje verschijnen.
  • Cruise control: deze modus spreekt ook voor zich: er wordt in bepaalde situaties een ‘automatische gasgeefmodus’ geactiveerd. De maximale snelheid hier is 18km/h en wordt geactiveerd nadat er vijf seconden een stabiele snelheid gereden wordt. Het aan- en uitzetten van de cruise control gaat via de app.
  • Normale modus: de normale modus is als alle lampjes op het dashboard op het stuur wit zijn (afhankelijk van je accu natuurlijk) en de cruise control in de app is uitgeschakeld. De maximale snelheid is dan 25km/h.

Persoonlijk heb ik eigenlijk altijd de ‘gewone’ modus aan staan, waarbij hij dus maximaal 25km/h gaat. Dit zie je overigens niet op het dashboard, daarom is een telefoonhouder een gewenste accessoire voor de Xiaomi M365.

Lees ook: de Kugoo S1 is een interessant alternatief voor de Xiaomi M365 en nog vriendelijker voor de portemonnee

Range, accu en snelheid

Natuurlijk weet iedereen van tevoren dat je de geadverteerde range nooit zult halen. Ik heb dan ook even opgezocht hoe ze deze hebben gemeten. Dat is een persoon van 70kg met de eco-stand ingeschakeld op een vlakke weg een temperatuur van 25 graden. Hier voldoe ik niet aan en Nederland niet qua weer, dus hij wijkt af.

In de gewone stand haalde ik elke keer een 12-14 km, enigszins afhankelijk van de weg die ik had gereden. De ecostand (en dat was een laaaangzaameee test, hield het ongeveer 18 km vol. Niet bijzonder spannend, maar als je net iets verder moet, dan kun je het daarmee redden.

Persoonlijk kan ik op mijn werk de M365 opladen, dus dan heb ik weer een volle accu om terug naar huis te gaan, wel zo’n fijn gevoel. Het opladen zelf duurt zo’n vijf uur, voordat de accu van 0 naar 100% is gegaan. Zelf heb ik ook geprobeerd om hem niet veel langer aan de lader te laten liggen nadat hij vol geladen was. Dit kan in principe geen kwaad, maar toch heb ik erop gelet.

Er is wel één ‘dingetje’ irritant aan het opladen en dat is het klepje dat de aansluiting afdekt en moet beschermen tegen vuil en vocht. Deze is vrij lastig terug te plaatsen en bijna elke keer zit ik op mijn knieën naast de step om hem erin te wurmen, niet bijzonder handig dus.

Voor de momenten en afstanden waarop ik de M365 gebruik, voldoen deze specificaties en praktijkervaringen. Zelf heb ik in de afgelopen maanden nog niet gemerkt dat de accu achteruit ging, ook al is het lastig om dit objectief vast te stellen.

Gebruik en praktische tips

De afgelopen maanden heb ik veel ervaring opgedaan en heb ik een aantal praktische tips voor je op een rij gezet, die mij enorm geholpen hebben.

  • Het inklappen van de step werkt erg eenvoudig en het systeem is degelijk in elkaar gezet, maar…
  • Heb je last van een ‘wiebelend stuur’ (heb ik nog minimaal overigens), koop dan een extra rubbertje om hier tussen te plaatsen. Deze zijn erg goedkoop in China (prijzen hier)
  • Probeer draadjes zoveel mogelijk vast te zetten met tiewraps. Na de eerste 10 kilometer begon mijn remkabel al af te slijten doordat deze contact maakte met de band tijdens het rijden.
  • Ga echt voor de Slime zodat je banden langer meegaan.
  • Heb je echt, echt, echt genoeg van banden plakken of vervangen, ga dan voor massieve banden. Zelf heb ik op een step van iemand anders gereden met deze banden, dat is veel minder comfortabel dan de luchtbanden.
  • In het begin denk je: de rem staat ’te los’ afgesteld. Ervaar dit nog een paar kilometer alvorens je hem eventueel strakker zet. Zie hier een YouTube-tutorial.
  • Schaf een setje bandenlifters voor motors aan, hiermee zou het veel beter moeten gaan (zelf nog geen ervaring mee overigens).
  • Je moet minimaal 6km/h gaan alvorens de motor gebruikt kan worden. Dit staat gelijk aan één keer gewoon ‘steppen’.

Maar, wat is die maar nu in de titel?

Er staat een grote ‘maar’ in de titel van deze review, maar waar duidt dat nu op? Ik ben erg enthousiast over de step, maar er zijn ook nadelen…

Op de openbare weg in Nederland ???

Die ene ‘maar’ in de titel, dat is precies waar dit stukje over gaat. Zoals je wellicht weet, is het niet toegestaan om de Xiaomi M365 te gebruiken op de openbare weg in Nederland. Dat wil dus zeggen dat je officieel alleen op eigen terrein mag rijden met deze elektrische step.

Meer over de wetten in Nederland kun je lezen in het artikel: regels elektrische steps in Nederland

Lees ook: mag je met een elektrische scooter op de openbare weg in Nederland?

Nu heb ik al een paar maandjes rond gestept in Nederland met de Xiaomi M365 en ik ben nog niet aangehouden. Wel heb ik al vaker politie langs zien rijden, maar ze hebben me dus nog niet staande gehouden. Ben je dus voornemens om een elektrische step te kopen, check dan zeker of deze op de openbare weg mag in Nederland.

Lees ook: Met deze elektrische steps mogen wel op de openbare weg in Nederland

Xiaomi M365-accessoires

Er zijn veel accessoires beschikbaar voor de Xiaomi M365. Sommige zijn nuttiger dan de andere. Zo kun je bijvoorbeeld (bijna) niet zonder een telefoonhouder of de Slime zoals al eerder genoemd, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Natuurlijk kun je de step inklappen, maar misschien wil jij hem wel in een draagtas meenemen. Of zoek je een draagriem voor de M365. Om hier niet TE uitgebreid op in te gaan in dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van bijzonder nuttige accessoires voor de Xiaomi M365. Daarnaast staan er ook een paar minder nuttige (maar wel leuke:)) tussen. Bekijk de accessoires voor de Xiaomi M365.

Mijn plannen met de Xiaomi M365

De afgelopen maanden ben ik erg enthousiast geworden over de Xiaomi M365 elektrische step en ik hoop met deze review een compleet en duidelijk beeld gegeven te hebben van wat er allemaal mee kan (en wat er niet kan).

De afgelopen periode heb ik met de originele software rondgereden en honderden keren de update-melding weggeklikt. Ik twijfel echter nog steeds om een custom firmware te flashen. Er zouden voor mij twee redenen zijn om dat te doen:

  1. Het aanpassen van de cruisecontrolsnelheid naar 25km/h. Dan zou ik deze meer gebruiken, maar vooralsnog vind ik 18km/h te zacht voor lange rechte stukken.
  2. Zelf twijfel ik erg om het Xiaomi M365 Pro dashboard te installeren. Hierop is meer data zichtbaar, waaronder de snelheid. Dan heb ik mijn telefoon ook niet meer per se nodig op het stuur. Ik twijfel echter of ik dit zelf ‘kan’ installeren, alhoewel de YouTube-filmpjes aangeven dat het niet te lastig is. Plaatsen om deze te kopen, vind je hier.

Ik ben overigens niet voornemens om de standaard maximale snelheid van 25km/h verder op te voeren. De step is daar niet per se op gebouwd en wil daar liever niet de gevolgen van ondervinden. Daarnaast: 25km/h is hard genoeg binnen de bebouwde kom.

Hoe dan ook, ik blijf voorlopig rondrijden op de Xiaomi M365 en ga op zoek naar een slot waar ik enigszins vertrouwen in heb. Het schijfremslot voorkomt niet dat iemand hem oppakt en ermee weg loopt.

Los daarvan, hieronder nogmaals de conclusie van mijn Xiaomi M365-review.

Conclusie

[review]

Actuele prijzen Xiaomi M365 [dagelijkse update]

Heb je vragen, laat ze vooral achter in de comments, ik zal proberen te reageren.

Oprichter van GadgetsDaily en enthousiast over alles met knopjes, snoeren en schermen. Voorliefde voor smarthome, elektrische steps, fietsen en design.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

4 gedachten over “Review Xiaomi M365: bijzonder goede elektrische step, maar…”

  1. Ik heb zelf een Xiaomi M365PRO en een Xiaomi M365.
    Gisteren hebben we voor de fun de range getest van beide toestellen.
    temperatuur : 20°C , bereiders 70kg, behalve op de M365pro heb ik ook een deel gereden en ik weeg 92kg.
    De gereden snelheid : 25km/u dus hoogste officiele snelheid. De toestellen zijn niet geflashed.
    Het parcours was grotendeels vlak en veel rechtdoor, op een brug na.
    De Xiaomi M365pro heeft reeds heel veel km op de teller. De Xiaomi M365 veel minder.
    De banden stonden vooraan op 3.2 bar en achteraan 3.5 bar.

    Het verdikt:
    De Xiaomi M365pro : 35km
    De Xiaomi M365 : 27,8km

    Niet slecht , al zeg ik het zelf.
    De M365 viel wel na een tijdje terug op 23 a 24km/u en had ietsje minder vermogen om op te trekken.

    Ik vond het vreemd dat jij blijkbaar veel minder ver geraakt?

    Beantwoorden
    • Niet echt! Er zijn echter wel ‘U’-sloten die precies passen, maar ik neem hem over het algemeen gewoon mee. Hij past prima in een winkelwagentje trouwens;).

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer

Share to...