Elektrische steps worden steeds populairder, dus meer dan genoeg reden om ermee aan de slag te gaan. De afgelopen maanden heb ik de Okai Neon elektrische step gebruikt en in deze review lees je precies hoe dat verlopen is.
Okai
Het bedrijf Okai zal je waarschijnlijk weinig zeggen, maar toch hebben ze veel elektrische steps rondrijden. Dat komt onder andere doordat ze veel steps maken voor de verhuurbedrijven, die flink populair zijn. Zo maken ze onder andere elektrische steps voor Bolt, maar ook elektrische fietsen voor Bird.
Recent hebben ze ook consumenten-producten gelanceerd, waaronder de Okai Neon, een degelijke elektrische step. Dat is dan ook precies het vervoermiddel waar ik mee aan de slag ben gegaan de laatste maanden.
Hieronder alvast een samenvatting van de review.
Okai Neon
De Okai Neon is een elektrische step die – zoals de naam doet vermoeden – iets met ‘neon’ te maken heeft. In dit geval zijn dat allemaal gekleurde leds die in de step verwerkt zijn. Daar kun je allerlei patronen en bewegingen mee (en voor) instellen, maar daarover later meer.
De Okai Neon-kenmerken kun je in onderstaand lijstje vinden.
Specificaties | |
---|---|
Topsnelheid | 25km/h |
Range | Tot 40km (in de praktijk ~25km) |
Gewicht | 16kg |
Banden | 9 inch |
Water resistance | IPX5 |
Opladen | 4-6 uur |
Maximaal vermogen | 500W |
Okai Neon in gebruik nemen + design
De Okai Neon wordt in een stevige doos geleverd en na het uitpakken is de elektrische step eigenlijk zo rijklaar. Een kwestie van openklappen, mogelijk opladen en verbinden met de app.
Het proces om hem rijklaar te maken is eigenlijk bijzonder eenvoudig, waarbij ook het verbinden met de app eenvoudig was. Zelf moest ik hem wel eerst even aan de lader leggen, maar toen ik dat ontdekt had, was het eigenlijk zo gebeurd.
De wizard in de app laat zich redelijk goed volgen en na het aanmaken van een account, kun je verbinding maken met de Neon.
De Okai Neon is een stijlvolle step, die een bijzonder goede bouwkwaliteit heeft. De step is stevig, goed gebouwd en weegt slechts 16kg. Ook aan de afwerking is genoeg aandacht besteed. Inmiddels heb ik een aantal elektrische steps mogen testen, maar qua look en afwerking staat de Neon absoluut bovenaan.
Daarbij een extra vermelding voor de ‘cockpit’. Het schermpje op het stuur waar je alle informatie op ziet. Ten opzichte van andere steps, zoals de Xiaomi M365 of G30 is dit echt een plaatje, waarbij je ook nog van ‘wijzerplaat’ kunt wisselen en alles dus naar eigen wens aanpassen. Ik ben fan.
Dagelijks gebruik + rij-ervaring
Nu zijn de looks natuurlijk één, maar hoe bevalt de Okai Neon bij dagelijks gebruik. De afgelopen maanden heb ik regelmatig met (en op) de Neon gereden.
Voordat ik hiermee verder ga: officieel zijn elektrische steps zoals de Okai Neon verboden in Nederland en mag je er niet mee op en openbare weg. Dit kan leiden tot een boete + inbeslagname van het voertuig. Gebruik (en aanschaf) is uiteraard volledig voor eigen risico.
Dat gezegd hebbende: de Okai Neon is ook tijdens het rijden een zeer degelijke, maar voor stabiele elektrische step. De wegligging is prettig en stabiel, waardoor het rijden als heel natuurlijk aanvoelt.
Je zoeft soepel over de weg en door de sportmodus is de acceleratie ook nog eens wat sneller dan je gewend bent. Dit is natuurlijk een aanslag op de accu, maar ik had de sportstand wel vaak aan staan. Er zijn daarnaast verschillende modi, die elk hun eigen kenmerken hebben. Zo is de eco-stand natuurlijk beter voor de accu.
Over de accu gesproken: de theoretische actieradius is 40km. Maar dit is alleen onder ideale omstandigheden haalbaar. Bij gemengd gebruik, dien je uit te gaan van een actieradius van zo’n 25 kilometer. Het opladen neemt zo’n 4-6 uur in beslag.
De algehele ervaring van het rijcomfort, het dashboard (dat er echt fantastisch uit ziet) is eigenlijk heel goed. Ik heb geen op- of aanmerkingen rondom het gebruik, maar wel voor de app. Daarover hieronder meer.
De app
De Okai-app zit in de basis redelijk goed in elkaar, maar er zijn meerdere verbeterpunten. Zo zijn er bepaalde functies die nog niet beschikbaar zijn, maar waar wel al buttons en knoppen voor gereserveerd zijn binnen de app. Dit is vewarrend en werkt niet bijzonder prettig.
Ook loopt de app af en toe vast, waarbij hij denkt dat je nog aan het rijden bent, maar dit eigenlijk niet het geval is. Je kunt dan geen instellingen aanpassen, want dit mag immers niet onder het rijden.
Los daarvan: de instellingen binnen de app zijn goed te vinden en ook het wisselen tussen de verschillende modi werkt vrij eenvoudig. Daarbij wordt er snel verbinding gemaakt met de step, waardoor aanpassingen snel zijn doorgevoerd.
Het lijkt er op dat de app nog een paar updates moet krijgen zodat deze wat volwassener wordt en de bugs eruit zijn gehaald.
Conclusie
Lees ook
- Nederlandse uitvinding: draadloos je e-bike opladen met deze stoeptegel
- Met Clip maak je voor 350 euro eenvoudig een elektrische fiets
- Moxie Robot: de sociale robot vriend voor je kind
- Review Cowboy 4: deze elektrische fiets kopen of beter niet?
- Reevo e-bike: letterlijk alles over deze slimme fiets (+prijs)
Ruud,
Dank voor je review. Wellicht kun je het nog aanvullen met het maximale draagvermogen van de step.
Hey Mike,
Jazeker! De maximale belasting is 100kg, maar ben zelf wat lichter, dus weet niet hoe hij reageert op een eventuele hogere belasting.
Succes!