Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto’s

Door

Ewout Kieckens

·

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

Laatste update:

0

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's

Denk je aan een elektrisch voertuig, heb je Tesla voor ogen. Maar er is meer tussen hemel en aarde. Je hebt de historische luxe automerken (BMW, Mercedes) die nu met nieuwe EV-modellen komen. Er zijn ook producenten die uit het niets opduiken. Wij hebben voor jou vijf nieuwe automotive bedrijven geselecteerd die luxe elektrische auto’s maken. De place to be is California en China. 

Kanttekening bij luxe elektrische auto’s

Eerst even een kanttekening. De toekomst ligt natuurlijk bij de EV, maar laten we de dingen wel even in verhouding zien. Tesla produceert nog maar een half miljoen auto’s per jaar, draait daarmee verlies (en buigt dat in winst om door de verkoop van emissierechten aan andere autobedrijven), maar heeft wel een beurswaarde van een verbijsterende 500 miljard euro. Genoeg kans nog voor andere luxe elektrische auto’s. We hebben een leuke opsomming gemaakt met aantrekkelijke alternatieven.

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: Wikipedia

Dit is onze top 5 luxe elektrische auto’s:

  1. Fisker Ocean
  2. Lucid Air
  3. Canoo
  4. Nio ET7
  5. Xpeng P7

1. Fisker Ocean is gemaakt van visnetten

Deze supersportieve en luxe SUV van designer/ CEO Henrik Fisker heet naar de oceaan. De reden is dat in de auto gerecycled plastic is verwerkt dat uit de zee komt, zoals petflessen en zelfs oude visnetten. In de koffiedeksel zijn nota bene oude autobanden verwerkt. Het interieur is ook nog eens ‘veganistisch’, waarmee wordt bedoeld dat er geen leer in is verwerkt. 

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: Fisker

De Fisker is dan ook wel een echt ecologische auto, maar je hoeft er geen grijze sokken voor aan. Hij ziet er gewoonweg hip uit. Met een enkele knop zet je de auto in de ‘California modus’, waardoor alle ruiten in één keer omlaaggaan, inclusief het raam van de achterklep (die van die oude autobanden). Ook heel handig om zo je surfboard in de auto te schuiven.

Fisker is zo’n eigengereide ondernemer als Elon Musk

De Fisker is dan ook perfect voor een rit langs de Californische kust terwijl de Beach Boys uit de speakers komen. Maar de Ocean kan ook zo op de weg in Nederland en België. Dan gaan die ruiten maar niet meer naar beneden en horen we maar Boudewijn de Groots ‘Het land van Maas en Waal’. Een leuk feature is het zonnepaneel op het dak (optie).

De baas van Fisker is net zo’n eigengereide ondernemer als Elon Musk van Tesla. Henrik Fisker, die in Denemarken is geboren, is geen onbekende naam in het wereldje. Hij heeft al eerder EV’s ontworpen en een onderneming in EV’s opgezet. Zoals wel meer nieuwe producenten van elektrische voertuigen zeggen ze je niet zomaar een auto te willen verkopen, maar een concept. De Ocean ruil je daarom niet in na een paar jaar, maar je zendt hem terug naar de fabriek (het dealernetwerk is uit de distributie gesneden) en dan krijg je een geupdate versie terug voor de deur.  

De prijs is opmerkelijk laag. Het instapmodel (enkele motor van 80 kW) gaat weg voor 37.000 dollar. Hier kan je zien hoe Henrik Fisker zijn auto presenteert:

De verkoop begint in 2022. Het enige dat roet in het eten kan gooien, zijn de accu’s. Fisker’s eerdere EV, de Fisk Karma, liep in de soep wegens problemen met de batterijen. 

2. Het ronde concept van Lucid Air

Hoewel de Lucid Air in april 2021 (in de VS) te koop zal zijn, heeft nog geen autojournalist in de sedan kunnen plaatsnemen. We moeten het doen met foto’s en beschrijvingen. De Lucid Air hoort hoe dan ook tot het ultra-luxe segment waarin ook de BMW 7-serie, Mercedes-Benz S-klasse en Tesla Model S zitten. Dat is voor een nieuw automerk een gewaagde insteek. 

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: Lucid

Grootste achterlicht aller tijden

De Lucid Air heet vermoedelijk zo omdat de auto aerodynamisch (air) is ontworpen. Nu is in het autodesign ‘rond’ al een tijdje in, maar bij Lucid hebben ze dat concept tot het uiterste uitgewerkt. Het gevolg is dat deze auto een enorm lage windweerstand heeft. Daarmee heeft hij een veel lager verbruik. Dat is fijn als je moet tanken (o nee!). Aan alles is gedacht. Zo zijn er inschuivende portiergrepen en loopt de windgeleider door tot in het dak. De styling voor en achter wordt gedomineerd door brede horizontale verlichting. Het bedrijf claimt dat dit het grootste achterlicht is dat ooit in een auto is verwerkt, vandaar misschien de naam (lucid=helder).

Lucid Air achterlicht elektrische auto
Via: Lucid

Volgens opgave van het Californische bedrijf heeft de Lucid Air een bereik van meer dan 800 kilometer. Dat is heel indrukwekkend. De topuitvoering (1080 pk, dubbele elektrische motor en vierwielaandrijving) moet 169.000 dollar kosten. Gelukkig staat de dollar momenteel laag… Later in 2021 volgen goedkopere versies.

3. Canoo is een loft op wielen

Lifestylewagen. Een loft op wielen. Zo wordt de Canoo, ook al een elektrisch voertuig uit Californië, genoemd. Het is geen sedan, het is geen SUV, maar een categorie op zich. Het lijkt ook wel op een ruimtevaartuig met zijn geheel symmetrische vormgeving (je kunt nauwelijks de voor- van de achterkant onderscheiden). Het draait bij Canoo dan ook om ruimte.

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: Canoo

Als je het portier opent, is het alsof je een kamer binnenkomt. Dat is te danken aan een geheel plat, zogenaamd ‘skateboard’chassis. In de ruimte is er zitplaats voor vijf personen die niet achter elkaar zitten, maar tegenover elkaar alsof er een kringgesprek wordt gehouden. De bestuurder en een passagier zitten apart. Er kunnen dus zeven personen in de Canoo.

‘Lifestyle’ elektrisch voertuig

De Canoo is het resultaat van een volledig ander auto-ontwerp. De makers hebben alle overbodige ruimte in het voertuig geëlimineerd. De traditionele indeling van een auto (vermogen voorin, mensen in het midden, spullen achterin) wordt dan ook helemaal omgegooid. De technologie van Canoo integreert de accu’s, het chassis, de motoren (300 pk, maximale range van 200 km/u) en de cockpit. Dit ‘lifestyle’ voertuig is vanaf 2022 via een maandabonnement te krijgen. De prijs van het abonnement is nog niet bekend.

4. De ET7 is Nio’s eerste luxe elektrische auto

Nio is geen onbekende naam, ook is het Chinese bedrijf pas zes jaar geleden opgericht. Anders dan de Lucids en Canoo’s rijden er al Nio’s op de weg. Sterker nog, het nieuwe luxe model, de Nio ET7, is alweer Nio’s vierde wagen. De sedan komt in 2021 op de markt en wordt waarschijnlijk gepresenteerd op de jaarlijkse Nio Day begin januari 2021.

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: cnTechPost

Een glimp hebben we in 2019 kunnen opvangen toen deze sedan werd getoond op de autosalon van Shanghai. De Nio ET7 Performance is uitgerust met Lithium-ion batterijen die een bereik hebben van 450 kilometer per uur. Hij is uitgerust met een elektromotor aan de voorzijde en een aan de achterzijde van de auto, die een maximum vermogen heeft van respectievelijk 160 kW (215 pk) en 240 kW (322 pk). De Nio ET7 Performance accelereert naar 100 kilometer in 4,7 seconden.

5. Xpeng P7 is de lieveling van Xi Jinping

Xpeng is een autobedrijf dat pas vijf jaar geleden werd opgericht en nu al een Tesla-lijkend model aan het produceren is, dat weliswaar 25 procent minder kwaliteiten en mogelijkheden heeft dan de Tesla, maar wel aanzienlijk goedkoper is.

Forget Tesla: de top 5 nieuwe startups met luxe elektrische auto's
Via: Wikipedia

De Xpeng P7 is een luxe sedan die in drie varianten wordt geleverd. Het luxeste model is de 4WD High Performance, die over twee elektromotoren beschikt met een totaal vermogen van 316 kW en goed is voor een direct maximaal koppel van 660 Nm. Het maximale bereik is naar eigen opgave ruim 650 km.

Shakeout van EV-bedrijven

Het automerk heeft alle kaarten op tafel om de shake out van EV-bedrijven, die er de komende jaren gaat komen, te overleven. Het bedrijf is de favoriet van de de facto Chinese alleenheerser Xi Jinping. Zou het zijn omdat de naam van de EV vrijwel identiek is? De auto moet in juni 2021 van de band rollen. De basisprijs van de P7 is het equivalent van omgerekend 30.000 euro.

Lees ook:


Bij blijven met tech & gadgets? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (gratis en veilig) via onze leuke nieuwsbrief:

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer

Share to...