Vergeet de laadpaal, vergeet ook de wallbox om je elektrische auto op te laden. Binnenkort is er de handzame DazePlug, die van onderen je auto laadt. En dat compleet automatisch.
Automatisch opladen van elektrische voertuigen
DazePlug van Dazetechnology ziet er futuristisch uit. Het is bijna meer een kunstobject dan een laadstation. Je plaatst hem op de grond, bijvoorbeeld op je vaste parkeerplek of garage en sluit hem aan op het lichtnet. Dat is het wel zo’n beetje. Daarna zet je je elektrisch voertuig (EV) erboven. Dat hoeft trouwens helemaal niet zo precies. Er is een marge van 50 centimeter.
Uit de gerobotiseerde DazePlug schuift automatisch een laadarm, die de speciale inlaadopening in het chassis zoekt om verbinding met de auto te maken. Dit alles duurt zestien seconden, maar het is onnodig om erop te wachten. Je sluit intussen gewoon je auto af en je gaat verder met je leven. Hoe het precies in zijn werk gaat, zie je hier:
Er zijn een paar duidelijke voordelen. Omdat de DazePlug zichzelf automatisch aansluit op het voertuig wanneer de auto is geparkeerd, is het risico nul dat je je auto vergeet op te laden. De volgende dag of een paar uur later rijd je gewoon lekker verder. Het afkoppelen gaat uiteraard ook automatisch en duurt zes seconden. Er is geen gehannes met stroomkabels. Mocht je eens niet je dag hebben en je parkeert per ongeluk op de DazePlug zelf, dan is er geen man over boord. De ‘laaddrempel’ geeft geen krimp en kan 2000 kilo verdragen.
DazePlug is eigenlijk een laadrobot
DazePlug, meer een laadrobot eigenlijk, heeft de mogelijkheid om zowel 1- en 3-fase te laden, ofwel het maximale laadvermogen van 7 kW respectievelijk 22 kW te bereiken. DazePlug heeft in de versie van 1-fase een dynamisch energiebeheersysteem geïntegreerd. Met dit systeem wordt het beschikbare vermogen op de best mogelijke wijze verdeeld en vraagt het laadpunt minder vermogen van je hoofdzekering zodra je andere apparaten in huis inschakelt.
Zijn er dan alleen maar lovende dingen over de laadrobot te zeggen? Er is tenminste een minpunt. De laadrobot mag dan wel ‘plug’ in zijn naam hebben, in het begin is het allesbehalve Plug-And-Go. Het opladen van elektrische voertuigen gaat nou eenmaal aan de voorkant van de auto. Hier gebeurt het onder de wagen. Daarom moet je om DazePlug te gebruiken eerst naar een garage om de boel flink om te gooien. Er moet ook een gat gezaagd worden in het chassis, dat vervolgens door een speciale Daze-afdekplaat wordt afgeschermd. Na installatie is het trouwens nog steeds mogelijk om de klassieke laadinlaat aan de voorkant te gebruiken.
Gelikt Italiaans design
DazePlug komt uit de hoed van twee werktuigbouwkundigen uit Noord-Italië, die nog maar vier jaar geleden zijn gestart met de ontwikkeling van deze nieuwe generatie opladers voor EV’s. De DazePlug is nog niet te koop. Ik heb natuurlijk even nagevraagd wat de plannen zijn, en ze zeiden me vanuit Italië dat de DazePlug in eerste instantie in 2023 wordt geleverd bij de nieuwe elektrische Maserati. Of ik het niet wilde doorvertellen…
De DazePlug is momenteel nog niet vrij verkrijgbaar. Er bestaat trouwens al de DazeBox, een laadstation voor aan de muur, een gelikt design. Dat kun je natuurlijk wel aan Italianen overlaten. De DazeBox kun je rechtstreeks bestellen vanaf € 629 (single-fase laden, inclusief 3-metersnoer).
Lees ook:
- Elektrische auto’s en elektrisch rijden: dit zijn de laatste trends
- WalkCar: deze laptop op wielen is eigenlijk een elektrisch skateboard
Bij blijven met tech & gadgets? Volg ons!
Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (gratis en veilig) via onze leuke nieuwsbrief:
01
Cortina E-lett review: kopen of beter niet?