Review Inbox, de nieuwe en briljante toekomst van e-mail

Eigenlijk krijgt iedereen teveel e-mails, we klagen er allemaal wel eens over, maar Google komt met een oplossing. Door de manier waarop we naar e-mails kijken aan te passen wil de zoekgigant een e-mail revolutie ontketenen.

Inbox by Gmail

De officiële naam van deze dienst is Inbox by Gmail en is alleen nog maar te gebruiken als je over een invite beschikt. Dit betekent ook dat vooralsnog alleen Gmail-accounts worden ondersteund, Google Apps bijvoorbeeld nog niet. In Inbox worden e-mails niet puur gezien als berichten, maar als onderdeel van je to-do-lijst waarbij aantekeningen gemaakt worden. Eventueel zijn deze uit te stellen via de snooze-functie en als deze tijd weer verstreken is, dan zullen ze bovenaan je inbox verschijnen, een handige functie.

Inboxphone

To-do

Verder zien we een nieuwe, cleane look op zowel het web als in de apps voor Android en iOS. Hier zijn de Material Design-elementen van Android 5.0 in doorgevoerd en de app ziet er simpelweg prettig uit. Het web kan in het begin wat onoverzichtelijk zijn, maar dit went snel. De nieuwe benadering van Google lijkt goed te werken, na een kleine week testen ben ik enorm enthousiast geworden over het bekijken van e-mails als to-do met een email-box die vaker leeg is en een to-do lijst (Wunderlist) die minder items bevat.

Google doet verder zijn best om relevant te zijn in je to-do’s door bijvoorbeeld automatisch een telefoonnummer toe te voegen of het bericht van andere relevante informatie te voorzien.

Bundels

Google is goed in zoeken en dat wordt ook maar weer eens bewezen in deze nieuwe dienst. Via een slim algoritme analyseert je berichten en groepeert deze waar nodig. Zo worden alle bevestigingen van vliegtickets en hotelboekingen samen weergegeven, maar zien we ook ‘updates’ van bijvoorbeeld fora in een mapje verschijnen. Deze bundels zijn makkelijk te bekijken bestaat de mogelijkheid zelf nog categorieën en labels toe te voegen om je postvak in nog verder te personaliseren.

Inboxweb

Niet compleet en invites

Ok, nog niet alle opties zijn aanwezig, zo ontbreekt de mogelijkheid tot het plaatsen van een handtekening nog zijn er meer opties nog niet voor handen, toch heeft Google een mooie eerste stap gezet naar de toekomst van e-mail met Inbox.

Het grote nadeel is, nu althans, dat het alleen maar te gebruiken is via een invite die aangevraagd kan worden via inbox@google.com. Ook gebruikers die inmiddels toegang hebben kunnen periodiek extra mensen uitnodigen. Hier kun je bijvoorbeeld een actieve handel in invites vinden en er is een klein trucje om toch een toegang te krijgen, als mensen in je omgeving wel al Inbox gebruiken.

Conclusie

Inbox by Gmail is een interessant product, dat nog niet helemaal af is. Zoals we gewend zijn van Google wordt er kwaliteit geleverd, maar nog niet voor iedereen (bijvoorbeeld geen Google Apps-gebruikers), maar ik verwacht wel nog veel van inbox.

Ook interessant
Maak je magnetron heel slim met simpelweg een infraroodcamera

Bedankt voor je bezoek! Voor een leukere ervaring (en werkende site), plaatsen wij cookies en delen (aan de hand van deze cookies) informatie over je gebruik van deze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. We zouden je willen vragen, deze éénmalig te accepteren. Lees meer over ons privacybeleid of cookie-instellingen.

Cookie instellingen

Hieronder kun je kiezen welk soort cookies je toestaat op deze website. Klik op de knop "Instellingen opslaan" om je keuze toe te passen.

Let op: bij het weigeren van bepaalde cookies zal de website mogelijk niet meer naar behoren functioneren en bepaalde onderdelen of (ingesloten) content niet worden vertoond.

FunctioneelOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticsOnze website maakt gebruik van analytische cookies om het mogelijk te maken onze website te analyseren en te optimaliseren ten behoeve van o.a. de gebruiksvriendelijkheid.

Social mediaOnze website plaatst social media cookies om u inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te laten zien. Deze cookies kunnen uw persoonlijke gegevens bijhouden.

AdvertentiesOnze website plaatst advertentiecookies om u advertenties van derden te tonen op basis van uw interesses. Deze cookies kunnen uw persoonlijke gegevens bijhouden.