Review Ring Spotlight Cam Battery: buitencamera met groot pluspunt

·

0

Door

Ruud Caris

Laatste update:

0

Tegenwoordig zijn beveiligingscamera’s steeds toegankelijker voor consumenten. Waar je eerst uitkwam op een duur systeem, is het nu relatief eenvoudig om alles in en rondom je huis te voorzien van slimme camera’s. Toch kan er een probleem zijn: stroompunten. De Ring Spotlight Cam Battery lost dit in één klap voor je op. Maar hoe werkt deze camera? Wij gingen voor je aan de slag!

Ring Spotlight Cam Battery

Ring is inmiddels al een aantal jaren actief op de markt van smarthome. Allereerst met een slimme bel, om vervolgens hier andere producten aan toe te voegen, waaronder beveiligingscamera’s. Recent is Ring overgenomen door Amazon, hetgeen ervoor zorgt dat er nog meer bereikt kan worden. Voor deze review hebben wij de Ring Spotlight Cam Battery zwart gebruikt en geïnstalleerd. Hierbij leg ik uit hoe dit in zijn werk gaat, maar ook hoe de werking is en uiteindelijk natuurlijk ook of hij z’n geld waard is.

Spotlight Cam installeren

De Spotlight Cam Battery heeft – zoals de naam doet vermoeden – geen stroompunt nodig om te kunnen functioneren. Dat betekent dus dat je geen gaten door muren hoeft te boren om snoeren door te trekken om zo de camera van stroom te voorzien. De installatie lijkt op het eerste oog dan ook erg eenvoudig, zodat ook ik (als niet echt een doorsnee-klusser) het zelf zou moeten kunnen.

Tip: houd de camera eerst ongeveer op de plek waar je hem wil installeren en doorloop dan de installatie-stappen in de app. Zo weet je of er genoeg WiFi-bereik is, alvorens je gaten gaat maken. Is er niet genoeg bereik, met je dat eerst oplossen met je WiFi-signaal of een andere plaats kiezen.

De eenvoudigheid blijkt gelukkig ook te kloppen. De Spotlight Cam installeren is een fluitje van een cent. Het is een kwestie van een muurplaatje bevestigen met vier schroefjes, de camera goed richten en vervolgens het klemmetje aandraaien om te zorgen dat de camera goed vast zit.

Ook het installeren van de batterij is erg eenvoudig: klepje open, batterij erin en alles kan gestart worden.

Naast het fysiek ophangen, dient de Spotlight Cam Battery natuurlijk ook gekoppeld te worden aan de Ring-app en jouw account. Deze setupprocedure is ook erg eenvoudig. Het is een kwestie van de stappen doorlopen, waarbij je eerst verbinding moet maken met het (tijdelijk) WiFi-netwerk van de camera zelf. Vervolgens zal alle data ingeladen worden en dien je je eigen WiFi-wachtwoord op te geven. Zodra de camera verbonden is, krijg je nog een aantal stappen te zien om in te stellen.

Dit is onder andere de range waarin de camera moet functioneren, maar hierover later meer. Ook de meldingen en verlichting kunnen hier ingesteld worden, maar daar kom ik ook later in de review op terug.

Gebruik van app en camera

De installatie is erg meegevallen, dus het werd al snel tijd de camera in gebruik te nemen. De app openen gaat relatief snel, waarna je de camera kunt selecteren en een aantal instellingen kunt checken. Hierbij is de eerste die ik bekeken heb de ‘Device Health’. Daarmee kun je per apparaat een aantal gegevens zien, waaronder het accupercentage, de sterkte van de WiFi weergegeven als ‘RSSI’. Hierbij is 0 perfect en -99 heel erg zwak. Bij mij is hij rond de -60, waarbij de camera prima kan functioneren. Door dit als eerste te checken, weet je ook zeker dat je apparaat de juiste data kan doorgeven als er iets gebeurt in de omgeving.

Liveview Ring Spotlight Cam Battery

Vervolgens kun je nog een aantal instellingen aanpassen, waaronder de meldingstoon en aangegeven wanneer er meldingen gegeven moeten worden. Met de meldingen heb ik even gespeeld in het begin, omdat ik van elke willekeurige vogel een bericht kreeg in mijn tuin. Nu weet ik dus wel dat er regelmatig vogels zijn dankzij de Ring; veel regelmatiger dan ik dacht.

Omdat ik toch een zo groot mogelijke zone wil bestrijken met de camera, heb ik de ‘Motion Zones’ ook zo groot mogelijk gezet. Met deze ‘Motion Zones’ kun je het bereik van de camera bepalen. Zo kun je een klein ‘gebied’ in de gaten houden, maar ook een grotere ruime waarin bewegingen gedetecteerd worden. Daarbij heb ik ingesteld dat er op bepaalde momenten geen meldingen gegeven hoeven te worden als er beweging is (bijvoorbeeld op woensdagmiddag, als de kinderen vaak in de tuin spelen). Dit zorgde ervoor dat ik nog steeds relatief veel meldingen kreeg, dus heb ik de hoeveelheid meldingen aangepast. Dit kan tevens eenvoudig via de app. Dit is in het begin even proberen, totdat je de juiste stand hebt gevonden.

Verder heb ik de liveview vaker gebruikt, om te kijken wat er op dat moment afspeelt in de tuin. Een leuke functie, die vervolgens ook nog opneemt als je hem gebruikt en dus kunt terugkijken.

Qua gebruik heb ik weinig aan te merken op de Ring Spotlight Cam Battery, behalve dat je in het begin even aan het zoeken bent naar de juiste instellingen voor de meldingen, dit moeten er niet teveel zijn.

Accu en licht

Eén van de grootste pluspunten aan de Ring Spotlight Cam vind ik persoonlijk het feit dat er een accu in kan. Sterker nog, er is ruimte voor twee accu’s. Dat wil dus zeggen dat er genoeg ruimte is om theoretisch een paar maanden vooruit te kunnen met de camera, maar dit heb ik helaas nog niet kunnen testen. Mijn verwachting op basis van het huidige verbruik is dat de accu een week of 3-4 zal meegaan, uiteraard afhankelijk van het aantal meldingen uiteraard.

Het feit dat je geen gaten hoeft te boren om snoeren door te halen, is erg prettig als het om ophangen gaat: zelfs ik kan het. Daarnaast is er nog een zonnepaneel-accessoire (die ik persoonlijk niet heb getest), die ervoor kan zorgen dat de accu zichzelf steeds op kan laden. Mocht je van plan zijn om de camera aan te schaffen, overweeg dan ook zeker een tweede accu, dit zorgt dat hij – ook tijdens het opladen van één accu – altijd aan kan blijven.

De naam ‘Spotlight Cam’ doet vermoeden dat er ook een ‘spotlight’ op zit. Nu had ik niet echt verwachtingen van dit ‘licht’, maar het blijkt eigenlijk erg handig te zijn. Vooral zo richting het einde van het jaar, als de dagen korter worden, is het erg handig! Daardoor worden ook de beelden in het donker uiteraard veel beter. Uiteraard beschikt de Spotlight Cam ook over infrarood, dus ook zonder dat het licht aan is, heb je heldere beelden.

Nog meer?

Om de Ring goed te kunnen gebruiken, heb je een abonnement nodig. Dit abonnement kun je gebruiken voor meerdere camera’s en is daarnaast ook nog eens een stuk goedkoper dan de concurrentie. Voor 3 euro per maand (of 30 euro per jaar) kun je beelden opslaan in de cloud van 1 camera, voor 10 euro per maand (of 100 per jaar) kun je dit voor alle camera’s en apparaten op één adres doen, beide voor 30 dagen.

Daarnaast wil ik ook de integratie met IFTTT noemen: een dienst waarmee je allerlei diensten aan elkaar kunt verbinden. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je HUE-lampen moeten gaan knipperen zodra er een beweging is waargenomen of gebruik maken van één van de andere recipes bij IFTTT. Als je hiermee aan de slag gaat, kun je leuke en handige toevoegingen maken voor de camera.

Conclusie

Met de Ring Spotlight Cam Battery koop je een goed werkende camera die ervoor zorgt dat je de omgeving van je huis of bedrijfspand goed in de gaten kunt houden. Vooral het feit dat deze geleverd wordt met een accu zorgt ervoor dat je snel aan de slag kunt en het ophangen bijzonder eenvoudig is.

De app is uitgebreid genoeg, maar niet TE spannend, waardoor de opties eenvoudig terug te vinden zijn. In het begin is het wel even ‘spelen’ met de meldingen om te zorgen dat je niet overspoeld wordt hierdoor.

Kortom: ben je op zoek naar een goedwerkende camera met een betaalbaar abonnement, dan is de Ring Spotlight Cam Battery zeker een goede optie. Overweeg wel altijd een tweede accu bij de aanschaf.

De Ring Spotlight Cam is bij Coolblue te koop voor 229 euro in het zwart en wit.

De Ring Spotlight Cam Battery is een goedwerkende camera die vooral uniek is door de gebruikte accu. Hierdoor kun je hem overal plaatsen en gebruiken.